söndag 18 augusti 2013

Pythagoras, vår gamle vän*

söndag 18 augusti 2013
*av alla rubriker i världen tror jag bestämt denna hör till de minst sannolika att dyka upp på denna blogg.

Men alltså, detta har hänt:
Vi (Sami) grejar med vår spisfläkt. Han rådgör med mej om hur man ska räkna ut en vinkel. Jag skrattar och ser ut som ett levande frågetecken och i samma veva säger världens finaste Sami glatt men, vi kan ju använda oss av Pythagoras sats! Alltså who would  e-ver have thought att man nånsin skulle behöva detta igen? Eller ens minnas Pythagoras sats, eller - ännu värre - kunna använda sig av detta? Hursomhelst vill Sami, otroligt nog, fortfarande involvera mig i dethär och diskuterar hur man bäst går tillväga och ritar en formel på ett papper och funderar och jag känner mig dummare för var sekund som går för jag fattar och minns verkligen nada. Och samtidigt blir jag varse om en av de största skillnaderna mellan mej och min sambo: på högstadie&gymnasiemattan läste Sami så han fattade vad han gjorde medan jag läste för att inte få dåligt i provet.

Jag säger då det: livet - en enda stor överraskningsfest. Bäst att bara vara beredd på det mesta.

Inga kommentarer: