fredag 20 mars 2009

Uppfinnar-Jocke (& det stora parentesinlägget)

fredag 20 mars 2009
Har kommit på ännu en sak som jag skall uppfinna.*många viktiga uppfinningar på gång just nu*
Men det här är något som kan gagna inte bara mej och min napa, utan allmänheten. Jag skall ställa upp för mänskligheten.
Uppfinningen är alltså en USB- (eller alternativt bluetooth-)styrd (för maktmännen 40+ gillar bluetooth. det ser så "ungdomligt" creddigt ut liksom) slapper. (uttalas som engelskans släpör) Man sätter sej vid datorn, och om man inte efter en halvtimme börjat skriva på gradun (eller andra viktiga jobb. kommer dock inte på några andra viktiga jobb än gradun just nu) så sätter mojängen igång och slappar ens fingrar tills man inte står ut längre och börjar jobba. (Det är viktigt att det är just enbart fingrarna. Det lärde jag mej av min ex-sånglärare, som var en man i sina bästa mått; ca 2 meter lång och minst 150 kg tjock. Då jag blev arg (på mej själv givetvis) på lektionen hoppade han alltid teatraliskt till och skyddade fejset med händerna och ropade "älä kasvoihin, älä kasvoihin!!") Så slappern skall endast slå på fingrarna. Funderar på att tillgägga nån slags elstötar efter en stund ifall nån skulle ha för hög smärtgräns. (själv har jag ingen smärtgräns, as in allt gör förbannat ont.) Slappern skall vara enkel att installera och ställa in sej själv så att man inte kan börja trixa så att man bara har den installerad men den inte kommer igång och således tillåter en att slappa (as in svenskans slappa, synonymt med slöa) alltför mycket. (det finns människor som skulle installera slappern bara för att det skulle se bra ut och sen skulle stänga av den, men ändå intala sej att man har en stark arbetsmoral.) (jag själv hör till den kategorin)

Den bakomliggande ideologin i denna uppfinning är givetvis:
  • man arbetar bäst genom piska och aga. morötter är för mesar. och ingen vill ha en mes.
  • arbete skall inte vara roligt. det skall vara blod svett och tårar.
  • gradun måste bli färdig.
  • rädsla är den bästa motorn. rädslan stärker karaktären. och en stark karaktär är en dygd.
(Samt givetvis att jag ska bli skitigt rik på patentet.)

(nån oinsatt skulle lätt kunna tro att jag är teknolog eller ingenjör på basen av detta inlägg, eller ve och fasa, ännu värre, naturvetare. huu. Så är inte fallet. jag studerar m-u-s-i-k-v-e-t-e-n-s-k-a-p; den ädlaste av vetenskaper.)

*bråda tider nu* (man kunde lätt tro att jag inte skriver så aktivt på gradun)

5 kommentarer:

Jonna sa...

Hahaha!!

Jag kom att tänka på den här japanska slappern, som jag funderar på att använda i talterapi:

http://www.youtube.com/watch?v=Yyg750zxgec

Hanna sa...

hahahaaa!! en mycket mer effektiv slapper än min, helt klart :D

Cam sa...

alltså härregud jonna hur hittar du allt det här? Helt fantastiskt! :D

Lina Teir sa...

Har halkat lite efter med bloggläsandet och läste flera inlägg på raken nu. Och då kan jag plötsligt formulera det som bara legat i bakhuvudet och pyrt en längre tid: Fy fan vad roligt du skriver!

Ge upp gradun nu och bli en ny Blondinbella istället! ;)

Powderbunny sa...

Ditt inlägg gav mig helt klart dagens bästa skratt!!! Tack, behövde det efter att ha suttit och klippt bort stammanden ur min överlånga juttu. Håller på o utvecklar talang på den fronten...
o Jonnas talang, utöver talterapin har vi nog alla märkt var den ligger...