onsdag 13 maj 2009

jubbeeee

onsdag 13 maj 2009
Ja, den närmar sig onekligen, festen med stort F, som alla så väl förberett sig för. Utom jag då. På måndagskväll började jag lipa då jag insåg att min klänning inte går att matcha med något, jag har inga skor, ingen väska, inga smycken, ingen sjal och ingen frissatid. Igår panikhandlade jag skor, som idag känns lite för små samt smycken som är riktigt söta och som jag inte ännu hunnit hitta nåt fel på. Enda felet var att alla armband i serien var gjorda för vuxna och inte för anorektiska barnhandleder. Guldsmeden skrattade åt mej då jag frågade om de gick att förminska. Han skrattade då han såg min hand, pekade och bullrade fram att "möhhöhööö, ethän sä noille löydä yhtään mitään. hööhööhhhööööö." tänks. Jag kände mig upplyft. Han tipsade mig även om att äta mera. Orkade inte svara nåt fiffigt, så jag sa bara jaha. (Oddsen är ju sannerligen enorma för att fettet skulle lägga sig just kring handlederna och inte kring andra kroppsdelar.)
Sjalen är ännu ett mysterium. Butikstanten hittade en åt mig, men jag är ännu inte helt övertygad om dess förträfflighet. Men en sjal måste man ha, så det kan vara att det blir den iallafall.
Två kvällar i rad har jag efter tappra misslyckade försök inte ännu hittat en frisyr som är tillräckligt enkel för mina ytterst begränsade frissatalanger och som ändå ser superfabulous ut. Största problemet med detta har dock visat sig vara inte mina obefintliga talanger eller mitt obefintliga tålamod, utan mina obefintliga armmuskler. Mjölksyra efter 5 minuter. Heja.

Min största farhåga angående denna fest kommer att besannas: jag kommer att se ut som en lantlolla från ett fattigt österbottniskt torp på 1930-talet bredvid mina superfabulous adliga stadsvänner. Som botemedel till detta har jag kommit upp med plan B: att dricka mig redlöst berusad direkt i början av kvällen, så behöver jag inte skämmas över min outfit, utan kan stolt skämmas över mig själv och göra andra österbottningar medvetna om sitt ursprung genom att bevisa stadsfolket rätt: vi österbottniska lantlollor har inget i de fina stadssalongerna att hämta.
Dethär kommer att bli grejt hörni!

2 kommentarer:

Cam sa...

scysst gubbe alltså :S

jag vill ha en svart spetsbolero istf sjal, men det är stört omöjligt att hitta en svart spetsbolero någonstans i denna världen. argh! vad jag blir irriterad!

Stina sa...

heja hanna! håll den österbottniska lantfanan högt! jag vinkar härifrån och fäller en försiktig tår över att jag inte får se dej och alla andra på lördag! kram