torsdag 1 oktober 2009

Den seriösa shopperskan

torsdag 1 oktober 2009
Jag har en längre tid (typ några månader. minst) övervägt att köpa en höstjacka, som e sådär snyggt mittemellan. Inte en sport-muija-goretex-promenad-jacka (för en sån har jag redan) och inte heller en stadskappa (sådana har jag också.) (Seriöst, på tal om stads-kläder. Min pappa har "stads-shorts" (uttalas "stass-shåårts". ugh.) och "stads-t-skjortor" som han inte får använda annanstans, men däremot måste använda då han å mamma far till stan/till Prisma å veckohandlar. jag dör en smula varje gång jag hör dethär. den dagen jag blir en sån fru, kill me will ya.) Anyway, efter den lilla parentesen (!), så vill jag alltså ha en jacka. En parka. En mittemellanrock. Snygg, klassisk, slittålig. Ett medvetet inköp helt enkelt. (Till skillnad från mångamångamånga andra plagg jag äger.)
Så jag har nu tagit detta uppdrag på allvar och googlat och googlat och tagit reda på och surfat, kört pricerunners, läst modebloggar, läst om olika material osv. Varit medveten konsument.
För en jacka? Wtf? Hur seriös får man bli?*

Valet står nu mellan:
Denna från LaRedoute. + poäng: förmånlig. Snygg. -poäng: kvaliteten?


och denhär:
Från Barbour. +poäng: snygg. garanterad kvalitet. -poäng: d.y.r. och pretto


och denhär:
Fjällräven. Skulle dock ha den i svart/mörkblå. +poäng: snygg. bra kvalitet. löstagbart fleecefoder. -poäng: ganska dyr. lite prettonörd.




What say you? vilken ska jag ta? (alltså köpa, inte stjäla.)



* på tal om seriös: under tiden jag knåpat ihop detta inlägg, har robert ägnat sej åt att använda tandtråd. tandtråd.

6 kommentarer:

Cam sa...

alla är snygga men jag lägger min röst på barbourjackan. snyggast!

jro sa...

Barbour! Men stövlarna är snygga på den första bilden :)

annie sa...

Barbourjackan är fin, men fickor på bröstet brukar sällan vara en bra idé i verkligheten. men de har säkert andra modeller som funkar bättre! kör hårt!

Cam sa...

hmm, sant det där med fickor på bröstet! jag förflyttar min röst till fjällräven!

jutz sa...

Hej å hå, Jag lägger min röst absolut på Barbour! Och till fickornas försvar, man BEHÖVER ju inte fylla dem med annat än naturligt stuff. Då sväller de liksom inte ut och ser förträffligt framfusiga ut.

Hanna sa...

tackar för tipsen och åsikterna.
Annie: du har så rätt. bröstfickor är sällan en hitt. måste funtsa lite
Räds prisen på barbour-jackorna lite grann, men vet att de är superkvalitet. Måste kika runt lite ännu.