tisdag 26 januari 2010

Om hur det går till då jag åker kollektivtrafik

tisdag 26 januari 2010
Mon Dieu. Detta har varit mitt livs hittills konstigaste kollektivtrafikdag. Spårvagnsfärden började bra, men redan efter en stopp valde en nerpissad idiot att i den halvtomma spåran bli just min bänkkamrat. grattis jag. Han satt och höll igång med samma mantra som vi hörde honom upprepa igår på spåran, nämligen Paskasin aseman vessassa. Paskasin aseman vessassa. Paskasin aseman vessassa. Paskasin aseman vessassa. Paskasin aseman vessassa. i typ 10 minuter då. Bra icebreaker.

På Åbobussen inträffade följande konstiga episod. En tjej i 20-års åldern som såg ut som en ung Audrey Tautou började snattra om allt mellan himmel och jord med mej och berättade ummet ja lammet om sitt liv. Jag visste inte hur jag skulle förhålla mej. Å ena sidan: Jeij. Man får tala med okända människor på bussen trots att man bor i Finland. Å andra sidan: Why me? Såg hon/kände hon/märkte hon/fattade hon inte hur ointresserad jag var av hennes studier, hennes hund, hennes mans yrkesval, hennes språkkunskaper, hennes dåliga ekonomi, hennes fritidsintressen, hennes bostad eller hennes föräldrar? (trots att jag ju givetvis, väluppfostrat, var förstående, empatisk och snäll och svarade artigt på hennes frågor/kommenterade hennes uttalanden, som hon i sin tur belönade med komplimanger om mitt stora intellekt.)

På Åbobussen satt också Sampsa. Han var full och nerpissad, satt och drack öl och nynnade på Anna mulle tähtitaivas hela vägen. Då han inte tog sej en liten lur that is. Han slog sig givetvis ner i bänken bakom mej, så att jag igen fick träna att hålla andan i två timmar. (Men han pratade iallafall inte om avföring.) Pratglada tjejen frågade mej vad jag studerat/studerade, och när Sampsa hörde att jag sysslade med musik inledde han ett tvåtimmar långt, tappert försök att få mej övertalad att sitta och sjunga Anna mulle tähtitaivas med honom. Katri-Helena var hans livs kärlek och idol. Men hon, den jävla kvinnan, hade valt en annan man och Sampsa var helt nerbruten. Om inte Katri-Helena skulle ha varit så korkad och valt nån annan än honom, så skulle dom två sitta och sjunga Anna mulle tähtitaivas tillsammans dagarna i ända. Men pratglada bruden, hon visste inget om musik och ville byta samtalsämne. Då blev Sampsa sur och somnade till en stund, så att pratglada bruden fick en private moment med mej där hon passade på att fråga ett och annat om hur jag hittat min lägenhet*/var jag brukade luncha**/ungefär hur mycket av min månadsbudget som går åt till kläder***/hur jag lärt mej finska****/vilka andra språk jag talade*****/om jag varit till IKEA nångång******/vilken bodylotion jag brukar använda*******, eftersom hennes nu tagit slut och hon var å jakt efter en ny samt annat smått och gott av intresse för främmande människor på bussar. Sen vaknade Sampsa och började gnola igen och jag fick trycka på Stopknappen och stiga av bussen vid min hållplats.

En god stund av bussresan gick åt till att önska att jag vore lite mindre oemotståndlig.




*bruden bodde på 9m2 och pungade ut 500 för det. Mon Dieu.
**hon brukade oftast ta med matlåda, för det bli billigare. om man handlar på lidl, inte om man handlar på alepa.
***hon ville shoppa, men visste inte var det fanns några butiker i Helsingfors
****Hon förstod inte hur man kunde lära sig svenska och undrade hur jag hade kunnat lära mig det
*****hon läste spanska och latin på arbis
******Hon skulle så gärna vilja åka dit nångång, men visste inte hur hon skulle ta sej dit.
*******Hennes förra var från Lidl, där det ju är billigt.

4 kommentarer:

Cam sa...

O-M-G! hata kollektivtrafik alltså. hata.

Prinsessan Heidi sa...

Hahaha alltså vilka typer du råkar ut för Hanna! Låter nästan som om du hamnade i en parallell dimension där finnar babblar på som spanjorer och Katri Helena is the shit ;)

jro sa...

Men alltså, kunde du nu inte lite ha bjudit på dig själv och sjungit ens halva Anna mulle tähtitaivas? Du är ju trots allt m u s i k e r.

Cam sa...

i min barndom kallade vi katri-helena för kakka-helena.

du kan ju hälsa sampsa det nästa gång du ser honom :)