söndag 27 juni 2010

Om att ställa upp för sin nästa

söndag 27 juni 2010
Det är viktigt att ställa upp för folk i sin närhet. Under midsommaren har jag känt mej extra givmild på denhär punkten, och funnits där för viktiga människor i mitt liv. Jag kan varmt rekommendera er alla att ta er en funderare på hur viktiga just dina prioriteringar är och hur just du kan hjälpa din nästa. Bl.a. följande har jag erbjudit mig att göra/meddelat att jag kan tänka mej att ställa upp på:

- resa till London med mamma och pappa. Tycker det är självklart att jag ställer upp i dylika fall, då ordet resa nämns, och förstår mej inte riktigt på folk som inte finns där för sina föräldrar.
- att bo på Hilton hotell i London. Ska man resa i flock måste man ändra sina prioriteringar så det passar alla, och eftersom min mor är en känslig kvinna rättar jag mej enligt hennes behov och ställer plikttroget upp på att bo fint, istället för att t.ex. bo på hostel eller i tält eller parkbänk utanför London, som ju skulle vara reella boendemöjligheter med min budget.
- att ta emot diverse prylar, typ kamera/dator/lägenhet*, ifall sådana yppar sej. Dagens ungdom, som inte förstår sej ett dugg på givmildhet, utan bara ska ha och ska ha och ska ha, dem förstår jag mej inte på. För mej, som har fått en redig uppfostran, är det en självklarhet att ställa upp och låta andra känna givarens glädje och inte alltid sätta mina behov i första rummet.


* inget av dessa har yppat sej. Men jag står till förfogande ifall det skulle dyka upp nåt.

1 kommentar:

jro sa...

Oj, jag önskar att jag kunde vara lika god som du. Vissa saker kan jag dock ställa upp på, som det där med ny dator och kamera. En resekassa kan jag också tänka mig. För att inte tala om några månaders inkomst nästa sommar.