torsdag 23 september 2010

Färdigmaten

torsdag 23 september 2010
Idag har jag ätit färdiga köttbullar och färdig potatismos. (intressesmurfarna svimmar av lycka, jag vet) Jag är lite tudelad varje gång jag handlar färdigt. Jag menar eh, färdigt... och skönt, färdigt! Dagens antropologiska studie i s-marketen vid 15-tiden visade sig var intressant. Jag menar, vem handlar egentligen färdigmat these days?

I tider då stereotyper och vi-sätter-folk-i-boxar är politiskt inkorrekt bjuder jag på en liten lista. Följande sex intressanta typer handlade samtidigt som jag:
a) white trash tjejen: hej, jag är ointresserad av allt och vet inte hur man lagar potatismos (eller hej jag är så lat). bäst att köpa färdigt.
b) prettot: hej jag är så busy med mitt v.i.p.-jobb att jag inte hinner stå och kocka dagarna i ända så jag handlar färdigt jag.
c) överklassbitchen i märkeskläderna: hej, jag vet inte vad potatis ens kostar, men det anses ju billigt så färdig mos måste väl vara billig, right? (färdig mos är så inte billigt)
d) den moderna feministiska kvinnan: hej, jag tänker minsann inte utsätta mej för det patriarkala förtrycket och vara nån jävla housewife som lagar potatismos
e) trötta mamman med två trotsungar som antingen har raivare eller bara annars gnäller: Hej, jag är trött. Ge mej nåt snabbt och färdigt nu tack.
f) arbetslösa 40+-mannen: Hej min fru lämnade mej för att jag var så mähä, så nu vet jag ju inte ens hur man tillreder mos, så jag handlar färdig.

ja, och så jag då. Jag ba hej jag orkar int greja mat, jag är en modern feminist med lite prettotendens och som har en liten white trash-varning över mej.

min lunch var utomordentligt delikat.

Inga kommentarer: