onsdag 8 september 2010

Recension: Motivus Fiesta

onsdag 8 september 2010
(= Zumba fast med annat namn.)
Okej, jag är inte helt såld. Helt okej svettfaktor (inte extrem alls), helt okej rolighetsfaktor (inte alls jiihaa, klackarna i taket) och helt okej over-all-betyg (välkommen till the land of medelmåttigt. Är bara så ovan att vara här).
Men alltså eh. Tycker själva idén med att "det spelar ingen roll hur ni gör rörelserna" ju iofs är riktigt fin, men det gör ju att det känns lite halvlamt också. Jag vill ju prestera. Vara bra. (helst bäst) (fast i dethär fallet nöjer jag mej med bra, för vi snackar ju faktiskt sport här, och kombinationen jag+sport är liksom aldrig någonsin lika med ens nära bäst. Inte ens bra. Inte ens lite bra faktiskt. (sätt mej i ett rum med en boll och ni får världens roligaste piilokamera-grej. en youtube-vinnare) Vid närmare eftertanke nöjer jag mej med att få vara med och försöka prestera något.)
Sen är det något med hela juttun som stör mej också. Stela finska kärringar i ett svettigt rum som försöker dansa-shejka-ens hålla takten lite och vara frigjorda. Det finska folket är inte ett frigjort folk. Men idén är ju bra. (sen finns det ju förstås jättemånga goda idéer, som är just bara det: idéer. men det är en annan sak)

Tänker nog testa en gång till, det beror ju lite på ledaren ockå. Denhär ledaren hade fåniga moves/koreografier (ett hån mot dansare/koreografer att kallas movesen koreografi, men iallafall.) Eller nä. Ledaren hade rörelser som jag tror var tänkta att vara bra/coola/skojiga, men som inte räckte ända fram och istället blev fåniga. Seriöst gone wrong helt enkelt. (ni vet som körer som tror att de kan sjunga och klämmer till med nåt svårt som istället för att bli en wow-faktor går helt persuksille och alla, både kör och publik, skäms lite) Lite så var det här. Ifall det är tänkt att vara "vi rör oss i takt med musiken (eller försöker iallafall) för att det är så roligt", varför inte ha töntiga moves då, som bara är roliga och inte alls ett dugg seriösa? Tiputanssi i en timme. Eller nåt.
Som sagt, bra försök. (Men sen är ju inte jag känd för att nöja mej med att köpa bra försök heller, kanske där skon klämmer.) Men jag ska ge det en chans till.