fredag 17 september 2010

Sucker för svenska deckare

fredag 17 september 2010

Böcker jag har läst den senaste tiden. 

Ni är säkert sjukt intresserade, jag vet. Men Läckberg är nog inge vidare (platt språk framförallt, inte så dum historia), Kepler är spännande (villvändabladnu.com) och Mankell är Gud. Nå nästan iallafall. Inte kanske så originell historia i sig (å andra sidan: har man läst sinnessjukt mycket deckare, så finns det få överraskande historier inom genren), men personporträttet av Wallander är fantastiskt djupt och mångdimensionellt. (bloggers spellcheck föreslår ångdimensionell eller sångdimensionellt. whatever that is. tyckte bara ni behövde veta det.)

1 kommentar:

jutz sa...

som du nu är en sån här deckarfantast har du säkert läst Jan Måretnssons senaste Homan-roman, Palatsmordet. Om du icke läst den och du vet vad jag talar om rekommenderar jag den varmt! Det är en kul bok! tycker jag.