onsdag 17 november 2010

Läckergommens Pepp

onsdag 17 november 2010
Efter många inlägg om öde och elände, är det dags för lite seriöst pepp. Eftersom det sägs att bloggar skall inspirera, tänkte jag dela med mig lite av den enorma inspiration, som jag har hört att jag går och bär inom mig. En sak som verkligen inspirerar mig och får mig att glömma novembertristessen är ju smörgås och olika pålägg. Speciellt i tider då kylskåpet är fyllt med olika pålägg blir jag lite upphetsad varje gång jag öppnar kylskåpsdörren. Just nu är en sån tid - vi har så många olika sorters pålägg i kylskåpet att jag helt enkelt inte vet vad jag skall ta mig till. Smör, margarin, gräddost, bredbar chèvreost, skinka, medvurst (som jag ju inte käkar, så det räknas egentligen inte), leverkorv, sylt, gurka, tomat, saltgurka och majonnäs.
November månads favoritsmörgås har, som alla månader, varit en svår nöt att knäcka, eftersom det ju finns så oerhört många kulinariska kombinationer som får en att rysa till av blotta välbehaget redan i planerings- och bredningsstadiet. Denna månad går priset dock till kombinationen bredbar chèvreost och körsbärssylt. (Ifall nån undrar, så var Oktober månads smörgåsvinnare avokado, tomat, salt och majonnäs.)
Om det inte senast nu vattnas i munnarna därute i kojor och slott, så bör ni rannsaka er själva och fundera på om ni verkligen har givit smörgås och pålägg den uppmärksamhet de förtjänar.

2 kommentarer:

Lina Teir sa...

Du är verkligen inspirerande, Hanna! En verklig eldsjäl. Vad månde bliva av denna unga talang...

Hanna sa...

hahahha. försökte skriva nåt sarkastiskt, men ut kom bara hahahahha. så jag antar att det är det jag tycker om det här. hahahaha. du e fin du Lina.