onsdag 23 februari 2011

Om dethär med Sociala Medier

onsdag 23 februari 2011
Okej, den tystnaden varade inte länge. Men nu har jag nåt jag faktiskt vill säga. Och det gäller dethär med sociala medier och det skrivna ordets makt. Jag börjar nämligen snart få nervsläpp med allt tjat om facebook och bloggar och vad man får och inte får göra på internet. Jag vet att alla ni finaste bloggare vet allt dethär redan och att det börjar vara lite old, men nu tänker jag säga detta iallafall, för det tycks finnas folk därute i kojor och slott som inte ännu har detta på klart. 

Jag förstår mycket väl att sociala medier oroar människor som inte är helt bekväma eller vana med facebook, twitter och bloggar. Men om du inte förstår dej på sociala medier, lär dej spelets regler eller befatta dej inte. Jag påstår inte att sociala medier skulle vara oproblematiska, men jag har på känn att många gör hönor av fjädrar. Idag, då vem som helst får häva ur sej vad som helst i skriftlig form, förändras det skrivna ordets makt som tidigare varit så helig. I de sociala mediernas värld kan det skrivna ordets betydelse vara ganska flyktig, även om det finns kvar i cyberspace i all evighet.

För det första, så måste man komma ihåg att en facebook-uppdatering är flyktig. Så fort du postat något föråldras det. Att du är irriterad/glad/trött/whatever just nu betyder ingenting i det långa loppet. Samma gäller i princip ett blogginlägg. Det kommer nya inlägg och statusar i rasande takt och att hänga upp sig på vad någon har postat nånstans förra veckan är lite onödigt. Idén är ju att folk skall få uttrycka sina åsikter och känslotillstånd för den som vill lyssna/läsa. Om du inte är intresserad, läs inte. Jag är  t.ex. jätteointresserad av folks mens och sexliv, men om nån jättegärna delar med sig av detta på facebook så är det ju underbart fint att jag kan klicka hide, och så poff, slapp jag bekymra mig om det. och alla är nöjda.

För det andra anser jag att alla människor har rätt till ett facebook-konto och en blogg och whatnot för privat bruk där man får uppdatera ytligheter och you name it med sina vänner och fast med hela världen om man så önskar. Alla människor har rätt till ett privatliv och det är var och ens personliga val om man delar med sig av det till hela världen eller inte. Tumregeln är ju, att enbart skriva sådant som du skulle kunna säga åt folk facie ad faciem. Skriv inte kränkande, förnedrande eller sårande saker om eller åt andra människor. Lämna inte ut dina bankuppgifter eller andra personliga uppgifter om du inte vill riskera bli utnyttjad. Stå för dina åsikter, var trevlig (Karma gäller faktiskt också på internet!) och framförallt Enjoy the ride. Sociala medier är jätteroliga!

Det var dagens föreläsning.

1 kommentar:

Sandra sa...

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.