onsdag 13 juli 2011

Om att läsa kartan samt hur det går till då jag använder navigatorn

onsdag 13 juli 2011
Då vi hyrde bil insisterade jag på att vi sku hyra en navigator istället för att köpa nån töntig karta. (främst för att jag är skit på att läsa kartan. Men också för att GPS ju e klart coolare.) Efter en liten diskussion gjorde vi detta my way. (samt lite för att vi inte hittade nån vettig karta att köpa.)

Jag: nu lägger jag in i navigatorn vart vi ska. (vi har ingen som helst vettig karta med oss)
han: jeps!
GPSen: ni har nått er destination.
Vi ba Vah? Vi tittar oss omkring och konstaterar att vi är mitt på en väg ute på en åker. Jag ba okej, jag programmerar om...
Jag: nu borde det vara rätt. Nu kör vi!
Han: är du säker?
Jag: japp. Kör!
Efter 10 minuter ska vi parkera bilen vid en järnväg, precis som vi blivit tipsade på hostellet. Vi parkerar, tittar på kartan och skrapar oss i huvudet. Orienteraren blir inte klok på kartan.
Jag: äh, strunta i kartan, vi går på magkänsla!
Han: right...
Efter ett tag stannar han första bästa gubbe för att kolla var vi riktigt är. Gubben kollar på vår karta och flinar.
Gubben: but this map is of Sintra. You are not in Sintra, you are in Queluz.
Vi ba eh? (jag tänker, säger inte högt "men GPSen sa ju...")
Känns halvmuntert att fråga om vägen till sevärdheter i fel stad.

Inga kommentarer: