onsdag 12 oktober 2011

Om bröst och vaginor

onsdag 12 oktober 2011
Saftig rubrik, jag vet. Men det råkar vara så att vi har varit på den första förlossningsförberedelsekursen idag. Och tittat på en amningsvideo. Eh okej tänker ni. Och det tänkte vi också. What a waste of time alltså. Seriöst. A) jag är ingen idiot och b) jag är inte född igår. Jag kanske inte vet särskilt mycket om barn, det är jag den första att medge, men kom igen. Det kan väl inte vara nånslags raketvetenskap att mata ett barn? (alla världsvana mammor skrattar rått och tänker vänta bara) Men kom igen. I tider som dessa, då internet levererar allt och lite till som man kan tänkas behöva veta och inte vill veta kändes kursen som ett hej och välkomna till 1980-talet. Nu ska ni få info om amning via en video och en broschyr.

Denna nådens dag råkar också Eva skriva om förlossningar och Storkboet, dit vi skall styra våra käcka know-it-all-steg om några månader så att Omppisen får vädra vårluft med egna näsborrar. Mon Dieu tänker jag nu. Jag vet inte om jag nånsin blir beredd på att se videor om vaginor och moderkakor, för att inte tala om själva realityshowen som ska försiggå kring min vagina i januari. Och sen läser man Peppes kommentar om trafiken kring ens underliv i förlossningstider och pryda elisabetanska damer som jag dör en smula. Kanske mitt barn iallafall bara kommer att uppenbara sej i ett rosa glittermoln? Utan blod och slemproppar och annat saftigt. Fullt påklädd i en liten gullig halare och med ett stort leende på läpparna sägandes Mamma!
Det enda som känns ens lite bra med dethär är att vi ska föda på samma ställe som Eva och Peppe, som obviously båda har överlevt och fött prima barnexemplar.

5 kommentarer:

Evis sa...

Eventuellt kunde man tänka sig att bebisen (om ni alltså ska till storkboet) levereras av storken? Flygande i ett litet sött knyte? Så har jag åtminstone förstått att det går till. Förstår faktiskt inte riktigt vad ditt inlägg handlar om. Alls. :)

Hanna sa...

Hahaa Evis, så sant! Har tillfälligt glömt bort alternativet Storkleverans i all vaginahysteri. Jag beställer en Storkleverans såklart!

Unknown sa...

Jag kan ju numera klassa mig som världsvan mor(med 4 dagars erfarenhet) och kan säga att de verkligen många gånger kommer att kika därnere, så är det! Men i det skede så bryr man sig liksom inte. Jag trodde jag skulle tycka det var jobbigt men nej...Den lilla sötnosen är allt man tänker på i det skedet =)

Hanna sa...

Okej Petra, I take your word for it. I det skedet funderar man kanske på annat :) Och grattis ännu här till er fina prinsessa!

Unknown sa...

Tack så mycket! Ska bli så kul att följa med din resa till mamma =)