onsdag 16 november 2011

I byråkratins högborg

onsdag 16 november 2011

I förmiddags styrde jag mina käcka steg till FPA, alla byråkraters himmel. Fick mycket vänligt bemötande, men mannen bakom disken måtte han trott att jag var en idiot. Han frågade vänligt om jag råkar minnas mitt socialskyddssignum utantill? Mm, jo hej, jag är inte född igår. Och hur är det med kontonumret, månne jag kan mitt eget kontonummer? Sköter ju myndigt nog mina egna bankärenden sedan 15 år tillbaka, så jo, borde ha koll på det också. Och hur är det med bilagan, som jag (okej, tekniskt sett Johanna, men iallafall) hade printat ut, har jag den utprintad åt mej själv också, så att jag också har en lista över mina egna arbetsgivare? Ba jag har själv skrivit listan you idiot. Men jag föredrar faktiskt att bli vänligt behandlad som mindre vetande framom översittarfasoner, så egentligen klagar jag inte. Eller åtminstone bara lite. 



Inga kommentarer: