torsdag 9 augusti 2012

Konsumenten

torsdag 9 augusti 2012
Vet ni, jag blir lite stressad av att vara prismedveten. Och nu snackar vi alltså matpriser, kläder och grejer är ett kapitel för sej. Men det gör mej faktiskt lite stressad att jag borde ta med till Cittaren för att köpa billigaste osten och fisken, till Lidl för att köpa billigaste pålägget och billigaste juicen och filen, till Prisma för att köpa billigaste brödet och till S-market för att köpa billigaste körsbärstomaterna. Jag får liksom dåligt samvete och känner mej som en usel konsument om jag köper ost på Lidl, trots att jag vet att det är billigare på Citymarket. Och ja, som hemmamamma borde jag väl ha all tid i världen att paina runt stan för att hitta de billigaste priserna, men jag vet inte. Det känns oändligt besvärligt att handla om man inte får allt från ett, eller säg två (gärna geografiskt intilliggande) ställen.
Ja, det var dagens i-landsproblem det.

2 kommentarer:

Prinsessan Heidi sa...

Ja, eller hur? Men nu har jag börjat jämföra slutsummorna (jag ögnar alltså igenom kvittot efter varje inköp, jag som tidigare fnös åt kvittot med ett överlägset "nej, tack") och man ser nog att vissa butiker är billigare och vissa dyrare när man handlar ungefär en veckas matkasse. Cittari är dyrast, Lidl billigast, fast det beror ju på vad matkassen innehåller. Sen räknas bensin också ;) Och tid ÄR pengar, eller faktiskt värdefullare i min mening. Åhå, ursäkta miniromanen :P

Hanna sa...

Mm, kvittot är min nya bibel. Det är så underligt hur Lidl i många avseenden har betydligt förmånligare priser än de andra stora kedjorna. På Cittaren är det åtm hr billigt om man enbart handlar de nedsatta varorna (vilket man ju aldrig gör).