torsdag 13 september 2012

Fråga bloggen om hjälp

torsdag 13 september 2012
Vetni, jag lever i tider av oro. Man kanske kunde tro att mitt liv är ett enda stort hakuna matata,  vilket det ju faktiskt ibland är, men däremellan funderar jag väldigt mycket över dethär med barnvakt. Jag känner våldsam ångest över att ibland/ofta (beroende på vem man frågar) vara i behov av barnvakt. Emil är nu 8 månader och ett väldigt tacksamt skötobjekt, eftersom han mestadels är nöjd, glad och gosig, men varje gång jag måste boka in barnvakt har jag såna samvetskval att det gör fysiskt ont i själen och jag känner mej som en svikande mor som bara skiter i mitt barn. Och trots att jag ju fattar att så inte är fallet lyckas jag ändå inte rationalisera bort känslan av oduglighet. 

I denhär frågan är vi också av olika åsikt med Samsan, som inte tycker att det är en så stor grej att vi behöver barnvakt nu som då. Han försöker övertyga mej om att vi inte blir sämre föräldrar trots att vi har jobb och egna fritidsintressen som med jämna mellanrum kräver att nån passar vår son. Men hörni, hur gör man egentligen? Hur ska man tänka? Är det okej att behöva barnvakt 1-2 gånger i veckan för en  8-månaders bebis? Tacksam för svar.

Mvh,
nojig mamma -80

6 kommentarer:

Maria - muminmamman sa...

Hördu nojig mamma -80! Ibland är det faktist så, tro det eller ej, att mannen i huset kan ha rätt. Dethär är ett sånt fall. Lyssna på Samsan! Förutifall att du nu inte skaffar barnvakt genom att åka till steissin med en sixpack och fråga första bästa gubbe om han kan sitta på en bänk och dricka lite öl och samtidigt hålla lite koll på din unge...

Hanna sa...

heh, ja, kanske har han rätt ibland :)
Hittills har vi inte letat barnvakt bland suspekta berusade män, så kanske har vi det på det torra då ändå... ;)
Tack för peppningen!

Marja-mummo sa...

Tärkeää on, että äiti on onnellinen ja voi hoitaa omat menonsa varmana, että lapsi tulee hoidettua, joko isän tai hoitajan toimesta. Jaksamista toivoo Marja-mummo

Hanna sa...

Kiitos Marja! Juuri noinhan sitä pitäisi ajatella :)

Prinsessan Heidi sa...

What they said. Man är inte en bättre mamma för att man offrar allt det man skulle må bra av för att vara med sitt barn, då är man en martyrmamma. Trust me, inget barn vill ha en martyrmamma.

Du, Hanna, är en fantastisk mamma och din son har turen att vara omringad av ett helt nätverk av trygga, stabila och pålitliga vuxna som alla har något att ge honom.

Kram från Heidi som åker på en hel veckas semester från familjen i oktober för att må bra och orka vara en bättre mamma.

Hanna sa...

Heidi: <3
Du är så insiktsfull du!