fredag 22 mars 2013

Varför allt tar sju gånger längre nuförtiden

fredag 22 mars 2013

Jag har planerat att flytta två korgar med kläder från plats a till plats b. Tar sisådär 15 minuter tänker ni. FEL.
Såhär: Vi tar oss till plats a, där hans kläder nu smidigt har förvarats. Sätter ner barnet på golvet och botaniserar ca 45 sekunder och tar  sedan en korg och planerar förflyttning till plats b. Under 45 sekunder har Emil droppat min hårborste i wc-byttan och dragit ut några handdukar ur skåpet. Vi sköljer hårborsten, viker in handdukarna och tänker åter försöka oss på flytt. Emil har under tiden också botaniserat i korgen, allt är på golvet. Vi plockar in sakerna i korgen. Emil har några plagg i handen, och jag har resten i korgen. Med unge+korg under armen stegar jag målmedvetet de där 8 metrarna till nästa rum. Emil strör såklart sina plagg på vägen.

Han vill ner och böka i kläderna. Fine. Mkt lättare att ordna utan barn under armen. Jag öppnar skåpet dit jag planerat överföra kläderna i korgen. Måste röja lite rum först. Emil goes bananas och river orgastiskt ut allt han kommer åt. Jag plockar in igen, Emil river ut. Jag plockar, Emil river. Snart inte jätterolig lek längre. Titta Emil, här är bilen! (patetiskt försök att avleda uppmärksamheten) Emil tittar på bilen 2 sekunder, sätter sedan in den i skåpet och stänger dörren. Jag öppnar, Emil stänger. Jag öppnar, Emil stänger. Titta bilen! Emil tar bilen, sätter den i klädkorgen, som fortfarande är halvfull (resten ligger utstrött på golvet). Bilen flyttar plats mellan skåpet och korgen och är i vägen hela tiden. (Såhär efteråt en dålig idé detdär med bilen.) Allt är en salig röra. Vad skulle vi ha och vad skulle vi föra på vinden? Ingen vet. Emil hittar en strumpa och intresserar sig för den ca 2 minuter. 2 sjukt effektiva minuter för min del, då jag röjer rum i skåpet, och börjar plocka in. Byxor på ett ställe, tröjor på ett annat osv. Emil märker min roliga lek och river ut allt. Jag går till vardagsrummet efter de kläder som ströddes ut tidigare. Emil har rivit ut allt ur skåpet och har till råga på allt kakkaminen.

Vi lämnar bombnedslaget och går för att byta blöja. Vi byter, tvättar och jag lägger ner Emil en sekund för att ta ner ett nytt blöjpaket. Emil drar ut kläder ur vår tvättkorg och lägger in dem i torkskåpet. Vi klär på blöjan och kläderna och börjar städa upp efter oss. Döfött. Jag för blöjan i roskis och erbjuder Emil lite vatten. Medan han dricker tänker jag lägga in smutskläderna i tvättkorgen. Emil har inte druckit, utan hällt ut vattnet på golvet. Vi torkar golvet och jag märker att vi får byta bort dyblöta kläder. Jeij, tillbaka i råddrummet. Vi botaniserar bland plaggen en stund. Jag måste kissa. Vänder ryggen de stackars minutrarna som det nu tar för en snabb kvinna att uträtta sitt behov och vips har Emil hämtat vattenflaskan från köket och sitter nu och droppar vatten in i klädskåpet. Jag ger honom Stockas gamla stamkundskatalog som han får sitta och riva sönder medan jag torkar upp och sorterar vått och torrt skilt för sej. (den ursprungliga sorteringen är long gone) Emil återvänder till mej (att riva stamkundskatalog är tydligen enbart roligt de gånger det är förbjudet), och vi fortsätter vår lek med att "städa" men jag är faktiskt lite snabbare än Emil denhär gången och vips, på 2,5 timmar är vi klara med projekt flytta två korgar med kläder från plats a till plats b.

Med en 1-åring tar allt ungefär jättemycket längre än normalt.

2 kommentarer:

Prinsessan Heidi sa...

Hahahaha, underbar kille, den där Emil! Oj, hoppas jag får se honom snart, det är evigheter sedan sist :)

Hanna sa...

Ja, superlänge sen! En barnträff vore ju jättekul! Kram på dej Heidi!