torsdag 20 november 2014

Problemet med fälgarna

torsdag 20 november 2014
Vår son har stigit in i varför-åldern. Vilket ju är en ganska underhållande ålder. Men hur är det meningen att man ska kunna svara på alla frågorna? Hittills har vi hållit oss till mera ytliga dimensioner, som varför det finns olika fälgar på bilar. (efter något hummande till svar och lite googlande på "fälgars funktion", bl.a. har jag lärt mej att fälgar i första hand är en utseendefråga) Kände mig bristfällig i min okunskap på fälgfronten, som ju var en ganska enkel match som enbart råkade falla utanför mitt kunskapsterritorium.

Idag blev det desto knivigare:
E: Vad gör du mamma?
H: Jag mejkar mej.
E: Får jag också mamma?
H: Nä, barn brukar inte mejka sej.
E: Varför inte mamma?
H: Nå, för att... barn är fina som dom är. (bet mej i tungan redan nu; vilket dåligt svar!)
E: Men du är ju också fin mamma. Varför mejkar du dej då mamma?
Ja-a, käraste barn, för att jag är ett offer för våra underliga skönhetsideal och känner mig otillräcklig? (fast det sade jag inte högt. Tror jag svarade för att jag vill eller nåt annat högst intelligent, varefter jag avslutade diskussionen med att avleda sonens tankar mot annat.)

Plötsligt kändes det ganska okej att inte ha ett bra svar på fälgproblematiken.

Random bild på frågeställare och svarare:
#TBT bussfärd på väg på café. Typerna på bilden har allt med
anekdoten ovan att göra.

Inga kommentarer: