söndag 31 maj 2009

Action a la Hanna

söndag 31 maj 2009
Människan är ett vanedjur. Jag är mest ett rådd-djur. Idag tänkte jag åka till Joensuu. Bra jag. Inte en sekund för sent insåg jag att jag faktiskt hade satt mej på fel tåg, packat upp min bok, tagit av mej skorna och bänkat mej bekvämt med min glass, då rösten vänligt meddelade "Ladies and gentlemen, this is an Intercity 2 train to Joensuu. Our following stops are at blablabla". P.A.N.I.I.I.K. Det var som i en film. Staccatoackord i crescendo. Slowmotion. Hoppa upp, hoppa i skorna, ta dina väskor, din bok och din glass och Spring. OMF. Härregud. Hjälp! (vid dylika nu-är-det-panik-situationer har jag alltid fel kläder. Tror ni inte att jag trasslade in mej i min långa klänning och rev sönder det redan söndriga axelbandet helt och hållet och repa hela klänningen.)
Men här sitter jag nu och pöser i min stol så det löste sig på följande sätt: jag skrek lite (=mycket), rusade ut ur tåget, som redan börjat rulla, och hoppade på det rätta tåget i rättan sekund, för även det hade redan börjat rulla. Min lycka var att det avgick från spåret bredvid. What are the chanses för det liksom? Lagom fräsch med söndrig klänning, mina tavara all over the place, min pehmis all over me och i mitt hår och svettig som en gris. Det är nog en jävla tur att jag har en underbar personlighet.

4 kommentarer:

jro sa...

... och att du är så arma bra på att förtälja historierna så underhållande! :)

Unknown sa...

heh, bra att man är bra å nånting ;) kände ju inte mej så värst lyckad idag på tågstationen... :S
men till mitt försvar, så brukar tåget till åbo faktiskt gå från spår 11.

Cam sa...

oj, det är ju nästan lite vilda västern över det hela, med tåghopping i farten o allt! spännande!

jutz sa...

hahahhaahhahaha, det bästa är att översätta sidan först till engelska (vilket inte är såå roligt) men att sen översätta den till finska... muhahahahaha, kolla på första meningen och etikette man har väl koll på läget. Inte riktigt en etikett du kanske skulle ha :)