torsdag 24 september 2009

Fortsättningen, aka "varför julen är förstörd"

torsdag 24 september 2009
Här har man gått och hoppats. Önskat och bett. Tänkt att julen blir en fin, stämningsfull jul. Att man kan sitta i sin tomteluva dagarna i ända och spela bjällerklang på sin bokhylla och ha julstämning 24-7. Men nej.

Scenariot är detta:
Min serie "våra instrument", som jag ju sku börja med här på bloggen, går lite dåligt. Förstår att jag gör er superbesvikna, fattar ju att ni har väntat på den serien. Men nu råkar det sej så, att jag bor med en torris. En som inte förstår sig på musik. En som inte är det minsta intresserad av kreativa lösningar i hemmet. För det lär inte vara bra att ha instrument (aka möbler) som lutar. Men daa-a. Om dom råkar spela en bra melodi?
Typ vår bokhylla då, som ni ju redan fick följa med (synd att jag inte fatta att lägga upp ett ljudklipp. då sku ni såååå ha insett storheten i detta) eller, som jag senare märkte, vårt skoskåp samt glasdörren till en annan bokhylla; dom spela ju faktiskt också! Oj så glad jag blev! Lite tveksamt där med vilken melodi exakt, men det kunde ha varit ni vet, "uppå våran gård, där står en gammal ford...". En klassiker helt enkelt. Skoskåpet var däremot solklar i sitt tonspråk: Titanic, fast i lite snabbare version. Man kunde helt bra gnola med liksom. eeevry niight in myy dreeeeams...i remix-version. (för den inre-inre-inre-kretsen: typ "i popsångens virvlar - en möbelremix") (Jessica, ifall du läser detta, du har skapat ett monster)
Serien hade jag då tänkt att filma också, så att ni skulle ha fått se när jag strövar omkring här hemma och spelar på våra möbler. Klingande huset liksom. Sen skulle det bara ha varit att välja låt. Lite som en jukebox. Fast bättre. Jag kunde ha gjort karaoke-tracks också. Så att ni själva där hemma i sofforna kunde få gnola med. Skitbra, eftersom tonarten är lite sådär fri.
Men nej. Allt är fastskruvat. Inga glada toner längre. Jag bor med en som inte förstår sej på musik.

Och julen ja, hur går det med den nu? Inge kul å sitta med sin tomteluva i tystnaden. Fatta hur trist det kommer att bli utan bjällerklang. Julen e sooo oveeeeer. Allt e förstört.

Inga kommentarer: