onsdag 23 juli 2008

Sommar å sol i Köpenhamn

onsdag 23 juli 2008
Dag 4:


Idag har jag: tagit mej upp ur sängen, ätit frukost, tagit mej till Operan, tagit mej från Operan, ätit, gått hem. Pust.
Och jag är helt slut. Är helt klart inte van att ha så här mycket för mig som detta symposium kräver. Att bara sitta å lyssna är krävande!

Idag har jag dock varit på en ytterst givande workshop tillsammans med svenska gurun Gunnar Eriksson. Workshopen handlade om "improvisering" i kör, eller om hur man med enkla (och svårare) medel gör en liten sång till mycket. låter flummigt, men professor Eriksson fick det att låta ytterst konkret. Så gör en äkta pedagog. :)

Efter lektionen blev det notshopping för undertecknads del. Gunnar Erikssons material kan köpas via Bo Ejeby Förlag. Symposiet har en nothandel på operans översta våning, där typ 20 av världens största nothandlar säljer sitt material och hjälper oss vilsna dirigenter att hitta rätt i notdjungeln. Need I say att mitt Visakort fick sig några omgångar? :)

En annan kul sak hände också, nämligen att då jag steg in till andra workshopen stod det två damer, en från Canada å en från Danmark, som efter att jag gått förbi konstaterade att "that was Hanna... She won the Cork competition last year." HUR COOLT ÄR INTE DET????
Fumlig och yr som jag ju är, visste jag inte riktigt hur jag skulle reagera på det, så jag gick upp på läktaren i skymundan å tittade ner i min broschyr väldigt aktivt en stund...

Av dagens konserter imponerade den Isländska kören Hamrahlíðarkórinn, som är en isländsk studentkör. Ursnyggt sound å härlig musik sjöng de minsann. De verkar dock tyvärr inte ha nån hemsida att besöka, men man torde kunna lyssna till dem här.

bild från last.fm.

Middag blev det tillsammans med S på en grekisk restaurang med mycket god mat.

Var så slut efter 14 timmar i farten, att jag inte orkade med kvällskonsert.
Imorgon är det "mellandag" med enbart friluftskonserter på Tivoli, dit vi har gratis inträde. Tänkte dock ta ledigt och shoppa loss istället å chilla på nåt mysigt café. På kvällen blir det konsert med Vocal Line, VoxNorth och Touché, alla danska huippuensembler i genren rytmisk vokalmusik. Jeij.

övriga pics från idag:



Schweizisk barnkör.



Taiwanesisk kammarkör. Hyssebra.


Dagens bästa: 1) Morten, could you please show us your equipment?
2) jag blev trött på korister som inte förstod att de inte förstod partituret. Därför utvecklade jag ett nytt sätt att lära sig musiken.

1 kommentar:

jro sa...

Herregud va coolt!! Hanna, du e en superkändis!!!