söndag 9 januari 2011

The Big L

söndag 9 januari 2011
Världens sämsta bloggare här hej. Väldigt pinigt att inte följa listan.

Dag 5: Min definition av Kärlek

Jag har ett ambivalent förhållande till kärleken. Å ena sidan: störst av allt är Kärleken. Kärleken som besegrar allt, som gör oss Lyckliga och Hela. Kärleken som kan vara romantisk, storslagen, vardaglig och småskalig på samma gång. Kärleken, som kan vara både en känsla och en handling. Kärleken som ändrar skepnad med tiden, den djupa och den ytliga, den stora och den lilla. Vänskapen. Den älskande. Passionen som gör dig yr och tryggheten som gör dig lugn. Kärleken som respekterar och kärleken som behåller din integritet och din person. Kärleken som accepterar och förlåter. Kärleken som är ett komplement till den du är. Kärleken som bär dig och gör dig till en bättre människa. Kärleken när den är som bäst för mig.
Å andra sidan: Kärleken som tar ett stryptag om din hals och ger dig andnöd: är du Lycklig? Älskar du verkligen? Kärleken som bara ryms in i ett visst, förutbestämt mått. Som ger social status. Kärleken som blir ett måste för ett lyckligt liv. Tvåsamhetstvånget. Det panikartade sökandet efter Den Rätta. Den rätta, som det inte räcker med att Du älskar, utan som alla kring dig också måste älska. Den Rätta som också bara ryms in i ett visst, förutbestämt mått. Ett mått som du inte själv får forma, som nån annan redan har format för dig. För Alla måste älska.

Eller okej, Kärleken i sig har jag inget emot och kanske inte heller ett ambivalent förhållande till. Det är mina, våra, Allas tankar och åsikter om och definitioner av Kärleken som gör mig stressad. Alla måste älska Kärleken. Ett tvång som får mej att vilja ta avstånd från den. Jag vill inte definiera kärleken. För den definitionen förändras hela tiden. Kärleken är föränderlig i tid och från person till person. Mellan olika människor. Kärleken är olika.

2 kommentarer:

Prinsessan Heidi sa...

Word, Hanna. Herregud va klokt du skriver.

Hanna sa...

:) tack vännen!