torsdag 7 februari 2013

Sömnskolan - dag 1

torsdag 7 februari 2013
Eh, okej? Emil somnade typ 19.45? Dock är jag nog osäker på om det faktiskt var så att han somnade "för sej själv". Några gånger fick jag gå in i hans rum (precis som alla tidigare kvällar också) och två gånger fick han komma upp i famnen för att coola ner. Skillnaden denna kväll var att nattningen gick betydligt snabbare (under 15 minuter sammanlagt) och jag försökte vara ganska tydlig med att berätta för honom att han nu får gå tillbaka i egen säng (det har jag nog varit tidigare också, efter att han lugnat sig i famnen först).
En annan stor skillnad från andra kvällar var mitt eget sätt att agera. Jag har verkligen peppat mej själv mentalt i en veckas tid för detta (var förberedd på många timmars skrik) och förstås känner också barnet av förälderns lugn och beslutsamhet.
Efter att ha läst på lite om olika metoder och med hjälp av Esbo stads familjeledare (perheohjaaja?) som var hos oss på hembesök förra veckan beslöt jag mej för en blandning mellan "tassmetoden" och metoden där man för varje kväll flyttar längre ut ur rummet. Tror dessa två fungerar bäst för oss.

Nåja, får se hur det går. Å andra sidan är jag väl kanske en ganska mesig sömnskolare också, och tror på små babysteps hela vägen. Ikväll såhär, imorgon kanske det bara blir en famnomgång och senare kanske ingen alls.
Tror nattvaknandet där kring 01.30 blir en betydligt större utmaning. Sedan typ december har han ju sovit tillsammans med mej efter "det stora uppvaknandet" just kring den tiden, men ikväll ska det bli andra bullar.

Inga kommentarer: